Wednesday, October 8, 2008

Abdullah to go in March; not contesting Umno post

WORD coming from the Putra World Trade Centre is that Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi will not seek re-election for his post as President of UMNO in the March party elections.

PWTC sources said he will also step down as PM and pass the baton to his deputy, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Abdullah conveyed the decision to his colleagues at the Barisan Nasional Supreme Council this evening. Earlier, Abdullah chaired his weekly Cabinet meeting in Putrajaya.

It is not immediately known if he had notified his Cabinet. He had earlier had an audience with His Majesty the Yang DiPertuan Agong, a routine which preceded the weekly Cabinet meeting.

9 comments:

Anonymous said...

selagi Abdullah tak umumkan sendiri dari mulut dia,susah sikit nak percaya desas desus yang ada ketika ini.tunggu saja laporan akhbar yang pastinya jauh lebih sahih dan boleh dipercayai.

Anonymous said...

Saya tak percaya berita palsu ni... Tak mungkin Pak Lah mengalah begitu sahaja. Beliau masih mempunyai penyokong yang ramai yang sentiasa memberi sokongan padu kepada beliau. Jika berita ini benar, saya adalah salah seorang daripada penyokong beliau yang betul-betul kecewa dengan pengunduran ini...

TPJ said...

Sayonara in March.

It's Tengku Razaleigh vs Najib.

Anonymous said...

the words is out.Pak Lah will not defend his post and gonna leave his seat as the PM on March 2009.

for his supporters,that's sad but true.surely for his haters are now laughing.

whatever it is at least that he tried his best.

thank you.
thank you,Pak Lah.

Anonymous said...

TAHNIAH Pak Lah! U did something right at last!

Alex

Anonymous said...

WHAT???!!! Dont be too sure Dato! He's still capable of flip-flopping!

Rakyat

Quantum Metal Consultant said...

Untuk pertama kalinya, Dato' Abdullah Ahmad bertindak sebagai pemimpin tulin: "I know I've not been doing well; it's time for someone else to take over,"

Tetapi, AWAS, flip flop masa lampaunya masih lagi berkesan, belum tentu muktamad.

Col Roseli said...

I think this is the BEST NEWS for all Malaysians.

Cheers!!!

Anonymous said...

Dear Datuk,

Sudah tentu ada yang suka dan ada juga yang duka dengan pengumuman Pak Lah petang tadi. Saperti saya katakan dahulu bahawa jika gelas itu setengah berisi, ada orang yang akan mengatakan gelas itu setengah kosong. Dua dua nya betul. Tapi pada hakikat nya siapa kah yang pandang pada yang berisi dan siapakah yang akan pandang pada yang kosong.

Kalau mengikut pandangan penyokong dan penasihat sudah tentu Pak Lah tak perlu lepaskan Presiden UMNO dengan begitu sahaja. Tetapi dalam hal ini, Pak Lah telah dengar nasihat mereka dahulu dan keputusan nya amat lah teruk apabila Barisan Nasional mengalami kekalahan yang teruk.

Sudah tentu Pak Lah hendak mendengar suara rakyat Malaysia dan penyokong akar umbi UMNO. Dan Pak Lah telah mengambil keputusan yang tepat. Dengan keputusan itu, UMNO tidak akan berpecah teruk.

Tun Mahathir boleh masuk UMNO semula, Tengku Razaleigh tak perlu bertanding jawatan Presiden tapi boleh memainkan peranan dalam kabinet pimpinan baru dan dilantik sebagai ahli majlis tertinggi UMNO. Tan Sri Muhyiddin boleh memberikan perkhidmatan sebagai menyokong untuk memantapkan pimpinan baru. Datuk Zahid Hamidi, Datuk Seri Ali Rustam dan Datuk Shafie Apdal boleh membarisi jawatan jawatan Naib Presiden. Dato Nur Jazlan (pemimpin pelapis) dan yang lain lain boleh memperkukuhkan UMNO dalam barisan majlis tertinggi nya.

Amanat penting Pak Lah perlu dihormati dan di laksanakan oleh semua ahli parti. Pak Lah mengorbankan jawatan nya supaya UMNO tidak berpecah. Ini lah yang perlu diatur dan dirancangkan oleh pemimpin pemimpin peralihan UMNO supaya UMNO akan terus relevan dan berfungsi sebagai pejuang nasib Malaysia dan Melayu di masa masa mendatang.

Salam dari racun penawar.