Sunday, October 26, 2008

Make your Deepavali fun & memorable

MY FIRST Deepavali celebration was in the TNB quarters in Bangsar almost 50 years ago. TNB was then known as the Central Electricity Board. There were no such thing as open house then, but we enjoyed the day as friends and neighbours gathered round for our share of muruku and other goodies.

The neighbourhood was always reminded that it's Deepavali as early as 5am when we are woken by the full blare of our neighbours' radio. Soon, my Indian friends would bring goodies in trays which we would have for breakfast. It was fun. I had this every year until my father was transferred out just before the '70s.

The kids in the neighbourhood would go house to house to visit and enjoy the bottled drinks - orange, sarsaparilla, Green Spot and whatever else were served. I suppose you could term it open house too, but not in the format that we see today.

After school, Deepavali was more exciting. Friends would gather and we would visit Puvi's family in Puchong and Raj's house in Brickfields. Raj has since died. May he rest in peace. Puvi later married Theresa and has settled down in Perth. I've not been able to get in touch with Tony though.

Puvi and Tony were my housemates and we would often go for supper - Tony on his Honda 350cc bike and Puvi on his Suzuki 250. It was fun and truly memorable. We learned much from each other.

Guys, wherever you are now - Happy Deepavali. The same greetings for all Malaysians!

2 comments:

Anonymous said...

Dear Datuk,

Many thanks for the wishes and memories.
I too stayed in the government quarters as my uncle was attached to the Jabatan Haiwan (Vet. Dept) in Ipoh.Since my father was not around, my uncle insisted to take care of me.
In my case, on the eve of Deepavali, Jaffar,Othman,Mustafa,Kok Fann,Francis and Meor will lepak in our house.It would be real fun, as we will blast all types of crackers using various tactics.
Me and the Gang will normally sleep off at about 300am in the open verandah.
At about 600am all of them will dash out like Billy Whizz to their respective homes.
I will then start my ritual of sending the Deepavali cakes (in trays covered with see thru plastics) to their homes and at the end of the distribution the whole gang will regroup.
The day will be filled with Orange Crush,Ice Cream Soda,Sinalco with generous amount of Thosai at regular intervals.
The afternoons will be spent engaged in warfare.....mercun loaded onto small hollow metal pieces bent like a gun.It would be between us and them (Railway Qrtrs brats).No, we did not loose fingers or any of our eyes and neither were any of us admitted in hospitals bandaged beyod recognition.
We never improvised the mercun ! We innovated the distance to which the mercun can fly and blast.
600pm....Deepavali used to be over for me and the Gang.
Sad to say, I have had no chance to know the whereabouts of the Gang.We were between 14-16 and went to different schools.As their fathers retired,they had to vacate the quarters....and most went back to the kampungs.

Its really sad that these days such things don't happen.
The Open houses are so artificial.The real 'feel good' effects are not there anymore.

Will our politicians promise to bring back such good times ?

I doubt, not even the next 50 yrs.

Best Regards
Manoharan

Quantum Metal Consultant said...

Di Malaysia yang unik dengan 3 kaum yang besar hari ini satu lagi perayaan Deepavali sedang dirayakan oleh kaum India yang berugama Hindu. Rakyat biasa yang kurang berpolitik tentulah merayakannya secara meriah mengikut kemampuan masing masing dengan kehadiran sanak saudara termasuk kunjungan dari kaum kaum lain.

Tetapi yang terlibat dengan politik, walaupun dirayakan, salam bersalaman mereka tentulah tidaklah seikhlas dan seharmoni seperti rakyat bawahan yang cintakan keamanan dan tidak bercita cita tinggi dalam kuasa dan pemerintahan.

Semua perayaan di Malaysia samada perayaan dari sudut adat resam, kebudayaan atau ugama mengajar kita semua perkara yang baik kepada keluarga, jiran, masyarakat dan negara. Alangkah indahnya kalau suasana perayaan yang harmoni dan hormat menghormati berterusan dan menjadi semangat suasana harian.

Kita menyeru pemimpin di atas sana samada yang halal atau haram supaya melihat keamanan sebagai satu tajuk besar, agenda utama perjuangan mereka yang bertujuan memakmurkan rakyat dan negara Malaysia. Di bawah perlembagaan persekutuan sudah termaktub dengan jelas hak setiap kaum yang perlu di agihkan dan hari ini kita masih berkrisis bukan kerana perlembagaan tersebut tetapi lebih kepada perlaksanaan dan tafsiran masing masing. Pemimpin berada di pentas masing masing untuk menyuarakan pendapat dan bukannya di meja rundingan. Permimpin menggunakan pentas sendiri untuk lebih meraih sokongan dan popular dari tujuan asal iaitu memakmurkan semua rakyat tanpa mengaira kaum.

Sebab itulah hari ini, ramai pemimpin yang menjuarai kaum sendiri kerana mereka membangkitkan rasa tidak cukup dan kurang dan menuduh satu lagi kaum mengambil hak dan menindas mereka.

Sebab itulah hari ini, ramai pemimpin yang menjuarai kaum sendiri kerana mereka melaungkan slogan samarata tanpa menghormati perlembagaan persekutuan dan mentasirkannya secara putarbelit.

Sebab itulah hari ini, ramai pemimpin yang menjuarai kaum sendiri kerana mereka sengaja mencari peluang dan menjadikan isu perkauman dari kes kes terpencil, diperbesar dan disensasikan. Isu peribadi di nasionaliskan.

Pemimpin jenis ini terdiri dari golongan politik terutamanya atau pemimpin NGO serta individu berpengaruh yang mirip dan menyokong golongan politik tertentu, mereka gunakan isu perkauman untuk menunjukkan satu pihak lagi khususnya 'kerajaan semasa' bersikap perkauman dan menindas mengikut ras.


Kurang sekali pemimpin menenangkan kaumnya atau memberi penjelasan kepada kaumnya bahawa mengikut perlembagaan persekutuan ini adalah hak hak mereka dan ini adalah hak kaum kaum lain.

Kurang sekali pemimpin menganjurkan kepada kaumnya supaya menghormati hak kaum kaum lain.

Kurang sekali pemimpin menyedarkan kaumnya bahawa mereka lebih bernasib baik dan beruntung tinggal di bumi bertuah Malaysia ini berbanding dengan kaum lain atau pribumi lain di negara mereka sendiri.

Kurang sekali pemimpin membangkitkan kesedaran dan kenyataan kepada kaumnya bahawa mundur atau majunya sesuatu bangsa itu bergantung kepada bangsa itu sendiri dan bukannya kerana ditindas atau ditolong oleh bangsa lain.

Kepada pemimpin kita menyeru, lihatlah kebaikan, persamaan dan semua yang positif ketika berhadapan dengan kaum masing masing kerna tidak ada titik tolak yang akan kita temui jika kita sebok mencari perbezaan dan keburukan.

Kepada pemimpin kita menyeru, jika mereka adalah pejuang bangsa Malaysia yang tulin, meja rundingan adalah pentas terbaik, selain dari itu mereka lebih kepada kepentingan peribadi dan agenda tersembunyi.