Friday, June 25, 2010

Bila kita boleh ke Piala Dunia?

Empat tahun sekali, peminat bolasepak tanahair menyimpan perasaan geram, marah, keciwa dan sedih. Apabila kita tengok bagaimana Jepun mengalahkan Denmark untuk mara ke peringkat seterusnya di Piala Dunia di Afrika Selatan, ia sudah tentu menjadi satu kebanggaan bagi negara itu. Dan bagi kita yang jauh dari semua ini juga menumpang gembira. Namun dalam hati kecil kita, kita tidak boleh menafikan bahawa pasukan kita sudah jauh ketinggalan di arena bolaseak dunia. Kita pernah menewaskan pasukan Jepun di pestabola merdeka satu masa dulu. Malah, kita juga pernah bersaing dengan Korea Selatan, salah sebuah lagi pasukan Asia yang mempamirkan kebolehan mereka di peringkat tertinggi hari ini. Bila agaknya pasukan bolasepak tanahair akan beraksi di Piala Dunia? Saya percaya kita semua tahu sebab musababnya.

5 comments:

Anonymous said...

Dato

Saya perhati satu dua AJK Football Association Malaysi berkereta jenama belaka.BMW station wagon.MercsBenz yang terkini.Guano Malaysia nak ke piala dunia.Mati hidup semula pun tidak akan ke piala dunia!


....wawa

Kaki Bola said...

The game is most popular among org melayu in Msia. Unless we get a team comprising the majority of players no shorter than 1.8m (6ft), then it will be like U-15 vs U-18. So team bola kener 1Malaysia la.

OK, size is not everything - Maradona is 1.76m (5ft 6 at the most), but measure the size of his thighs; a midfielder is OK to be stocky; and his other supporting team members who are damn tall. Goalies should be taller than 1.9m (6ft 3).
The other day the Regent of Pahang jokingly asked that the winning hockey players of one local tournament to eat more meat (beef?) in order to grow bulk up in size. This change in stature requires generations, not eat today, besok besar. And most of our kids today eat beef kat McUknowWho. Parents kener catu, we don't want obese kids if that is all they eat , yumm yumm those oil fries..I like..!

Anonymous said...

Nampak nya hanya dalam mimpi saja lah Malaysia dalam piala dunia.
Tak payah lah berfikiran positif
berkata Malaysia akan layak suatu hari nanti!!! Bila?
Yang pasti bukan dalam 10 tahun atau 20 tahun akan datang
Orang lain makin kehadapan
kita makin undur kebelakang
Bayangkan negara seperti Filipina,vietnam,Burma kita terkial-kial untuk menang dengan mereka itu pun belum tentu lagi
sedangkan suatu ketika duluuuuu
negara itu hanya kacang pada pasukan Malaysia.
Just imagine.....
Adakah Malaysia setaraf dengan
negara Asia lain
Jawapan nya sudah pasti TIDAK.

,,,,mat dollah...

Anonymous said...

Zaman Super Mokh dulu, jika tak silap Korea Selatan dan Jepun gerun dgn Malaysia. Kini mereka jauh dihadapan, munkin Jepun boleh masuk suku akhir World Cup 2010 !!!

FAM kena buat kajian ape yg Korea Selatan dan Jepun dah lakukan utk memajukan pasukan bola mereka.

FAM - belajarlah semula.

Nani Cheras.

c@rt00n said...

rase mcm x boleh je...mase zaman kegemilangan dulu pun x dpt pegi..pulak tu dgn karenah politiknye..rase mmg xde harapan la...