Thursday, June 18, 2009

Sepak terajang dalam PAS makin kuat

SALAM! Apa yang berlaku dalam PAS hari ini? Apakah parti ini sedang dilanda bahang politik dalaman yang semakin panas? Jika Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengeluarkan kata-kata yang keras terhadap Timbalan Presiden yang juga Ahli Parlimen Bachok, Nasharudin Mat Isa, mesti ada yang tek kena dalam parti itu. Hanya mereka yang dalam pucuk pimpinan atasan Pas sahaja yang mengetahui sebab musabab mengapa pertelingkahan ini berlaku. Samada pertelingkahan ini akan merebak belumlah dapat diketahui, tetapi sudah tentu ia tidak akan reda dengan mudah. Ini adalah hal rumahtangga Pas. Parti lawan dan kawan dengannya tak perlulah campur tangan. Memadai dengan meninjau dari jauh. Mungkin ada yang beranggapan bahawa ada pihak tertentu dalam Pas yang didalangi DAP atau ada pula yang melihat ada pihak yang menjadi rakan seperjuangan pihak tertentu dalam Parti Keadilan. Apapun, ini adalah sebahagian dari permainan dan sepak terajang politik. Pas baru sahaja memilih barisan pemimpin kanan mereka. Malah, baru-baru ini Mantan PM Singapura Lee Kuan Yew ada menemui pemimpin kanan PAS untuk meninjau pendapat mereka. Tak mungkin lawatan itu menghasilkan kekecohan seperti yang terdapat hari ini. Kita tunggu dan lihat kesudahannya.

8 comments:

penpusaka said...

Kita setuju ianya drama dalaman. Namun ia menyentuh kepentingan rakyat ramai.

Satu perkara yang saya terkilan ialah apabila Nik Aziz sering menekankan bahawa jemaah PAS adalah satu-satunya wadah perjuangan Islam yang akan membawa ke Syurga sementara UMNO katanya adalah perjuangan sesat yang Jemaah PAS wajib tentang. HARI INI, Nik Aziz menghalau Timbalan Presiden PAS Uztadz Nasharuddin Mat Isa keluar PAS dan masuk UMNO.

Adakah ini cara Islam dan adakah ini ajaran Nabi SAW?

Kalau UMNO itu "tidak Islam" menurut fahaman Nik Aziz, bukankah ia bermakna dia menghalau Nasharuddin supaya "murtad"?

lebai said...

Salam,
Seperti yang saya tulis dalam blog saya http://paklebai.blogspot.com bahawa Nik Aziz mempunyai 'dua wajah'. Satu wajah Nik Aziz sebagai ulama dan satu wajah lagi Nik Aziz sebagai ahli politik. Harus tidak dilupa bahawa Nik Aziz juga adalah manusia biasa yang tidak terlepas daripada godaan syaitan dan iblis. Oleh itu boleh saya katakan bahawa sebagai ulama, Nik Aziz mampu berdakwah mengenai Islam dengan menggunakan al-Quran, Sunnah dan pendapat peribadi. Namun, disebabkan Nik Aziz juga adalah seorang ahli politik, maka saya pasti beliau akan 'bias' kepada pegangan politiknya apabila beliau bercakap sebagai ulama. Keadaan diri Nik Aziz iaitu sebagai ulama dan ahli politik yang setiap kali bercakap mengenai agama Islam akan lebih menjurus kepada pendirian politiknya menyebabkan golongan muda dalam Pas kurang memberi sokongan. Golongan muda dalam Pas sekarang dilihat ikhlas dalam usaha untuk bersama Umno dalam menyatupadukan Melayu. Kenyataan Nik Aziz bahawa jika BN-Umno mahu membentuk kerajaan perpaduan maka kena lantik pemimpin Pas, DAP, PKR dan lain lain sebagai menteri adalah salah. BN sudah melaksanakan 'kerajaan perpaduan' iaitu dengan melantik menteri daripada kaum-kaum utama. Bagi Lebai, apa yang dimaksudkan oleh Haji Hadi Awang mengenai kerajaan perpaduan adalah antara BN-Umno dan Pas saja, tidak melibatkan parti lain. Nik Aziz perlu faham dan perlu bersikap lebih terbuka dalam isu perpaduan Melayu ini.
Terima kasih

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Tak kuat mana.Tapi sepak terajang dalam unmo terbukti kuatnya.Seperti Tun M di'terajang' oleh Tunku.Seperti Tun Musa.Seperti Ku Li.Seperti DS Anwar.Seperti Tun Abdullah di tehana oleh Tun M.1001 macam lagi.

siakap said...

Salam Tok Mat,
TGNA adalah seorag strategis politik, dia sedar bahawa UMNO kini lemah dan apa perlunya PAS membantu "musuh" politiknya. Selepad Pilihanraya Umum lepas, PAS, telah mendapat sokongan padu buka saja daripada orang Melayu tetai bangsa-bangsa lain. TGNA sedar jika PAS berbaik dengan UMNO sokongannya akan kembali merosot dan pada PU ke-13 nanti, rakyat akan menolak PAS, manakala UMNO juga akan sekali lagi tolak PAS.
TGNA tak percaya kepada UMNO dan apa saja usaha untuk berbaik dengan UMNO akan ditentangnya. TGNA adalah seorang yang amat jauh padangan dalam isu PAS-UMNO ini.

penpusaka said...

Bro.Siakap,
Betullah apa u cakap tapi disinilah PAS diuji untuk tunjukkan wajah sebenar dia. Perjuangan untuk kuasa politikkah atau perjuangan untuk syiar Islamkah?

Anonymous said...

Tahniah datuk sebab dapat ikan dalam pertandingan memancing puspakom ! Pemancing ceria lagi

mananbuyong said...

Semalam Mesyuarat Agung Cawangan di-kampung ku.

Aku sempat memberi pandangan:

"..bahwa ada Pemimpin Pas yang sanggup mengambil risiko mengajukan cadangan yang pada dasarnya elok untok orang Islam dan Melayu.. Cadangan yang mereka tahu akan menyusahkan mereka kerana tidak akan di-terima dengan senang olih seluruh parti..

Dan Bahwa di-DUN Behrang sendiri ADUN PKRnya telah mengaku bebas dan berpihak kepada BN..

Apakah ini bukan perkembangan2 yang positif untok kita orang orang kampung ini..?"

Saya tak tahu samaada mereka faham cakap saya itu atau tidak.

Tapi saya nasihatkan.. Jangan lah amalkan bercakaran. Amalkanlah menggunakan 'akal.

Anonymous said...

"Apapun, ini adalah sebahagian dari permainan dan sepak terajang politik" is an apt description of the politics here, as well as in Iran.

But over there its the parameters of the Iranian Revolution that's being tested, not the Iranian Revolution itself.

-Praxis