Saturday, July 12, 2008

Eyes on Pak Lah, Najib, Ku Li, Muhyiddin

IT WAS UMNO Johor which first mooted the idea that Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pass the baton to Datuk Seri Najib Tun Razak to pave the way for a smooth transition of power under what is referred to as the Umno 'pelan peralihan.'

And if I recall correctly, it was Umno vice president Tan Sri Muhyiddin Yassin who came up with the idea at an Umno Johor Liaison Committee meeting a couple of months ago. This was duly accepted by the state committee, which then was conveyed to the party president at a special meeting held in Johor Baru about a week later.

Seen from that perspective, and following Pak Lah's announcement a few days ago, the 'pelan peralihan' is set to take place in June 2010. Which, also seen from that perspective, should calm the party and make everyone get down to serious business.

The reaction to the announcement has not been a unanimous agreement though. This is understandable, because this is an election year and both the number one and two must first of all clear the hurdle of retaining their posts.

Despite the announcement and the reported show of support from various quarters in and outside Umno, the spotlight would still be on Pak Lah and Najib. And in the context of the December party poll, the spotlight also falls on Tengku Razaleigh Hamzah and Muhyiddin.

The Kelantan prince has been criss-crossing the country to whip up support after declaring that he intends to challenge Pak Lah for the top post. He has been having meetings to try and get at least 58 nominations to qualify to contest.

After the announcement, there is still much whispers on the speculated and unconfirmed pact between Najib and Muhyiddin. The two was said to team up as they try to wrest the leadership from Pak Lah, whom many had called to step down after the Barisan Nasional's below-par showing at the March 8 general election.

Some political observers said Pak Lah has 'checkmated' the move, forcing Najib (if indeed he had a pact with Muhyiddin) to ditch Muhyiddin, who was on official duties in Japan when the Supreme Council met and endorsed the 'pelan peralihan.' Bear in mind, it was Muhyiddin, and Umno Johor, that first came up with the 'pelan peralihan.'

Muhyiddin has not made a full statement of what his plans will be, except to say that the two-year wait is too long. He fears that Najib may not have sufficient time to consolidate his position and the party after taking over and to face the 13th general election. Muhyiddin is not alone with this view.

Muhyiddin will have to tread carefully, especially after giving the impression that he was seeking a higher position than that of a vice president. From the party's legal perspective, Muhyiddin cannot but support the announced 'pelan peralihan' because it has already been endorsed by the supreme council.

Muhyiddin would breach party discipline if he is to 'disagree' with the supreme council's decision. But he is known to be a party man, and had always fallen in line when the time comes. But this is not an ordinary challenge for Muhyiddin, who may feel that the time is ripe for him to move up and take on bigger responsibilities.

As for Ku Li, the seasoned campaigner did try to win the presidency once before, in 1987 to be exact. He lost to Tun Dr Mahathir Mohamad by 43 votes and left the party to form Semangat 46. Having buried the hatchet with Dr Mahathir, Ku Li returned to Umno and disbanded Semangat 46.

It's not yet plain sailing for Pak Lah and Najib though. The Umno branches start their annual general meetings on July 17 to be followed by divisional meetings in October. I'm quite sure that Pak Lah and Najib, or their boys, will have a plan already in place to ensure that they get the required number of nominations to retain their posts.

The supreme council did not issue any instruction to stop anyone from contesting the top two posts. But in politics, anything can happen and some observers feel that 'it's not over till it's over.'

13 comments:

NGINAP SRENGENGE said...

It's a turning point . Umno is going down the hill. Lama mana larat ampu . Tak kan semua koro-koro .

The unexpected will happen .

june2010 said...

Kudos Pak Lah. But I bet this still would not shut up his critics, remember the abbreviations for "M.A.H.A.T.H.I.R"? Must Always Hantam Abdullah Til He Is Removed. LOL.

There are one too many people still intend to bring him down. Inside umno, outside umno all sides, and these people are the politikus2 we should be wary of.

pipitart said...

AAB deserve the credit to do what is right. His words, he does not want to be POPULAR but to be RESPONSIBLE. Before he leaves, I feel he will clean up whatever he feels should be before he hands down the helm. Unlike Tun M who left behind 20 years of mess for Pak Lah.

Pesanan said...

Saya terbaca di satu blog bahawa Tan Sri Sanusi memetik sebahagian dari kata-kata Alexander Fraser Tytler dalam ucapannya di Telok Kemang pada Julai 12hb, 2008.

Petikan itu seperti di bawah:

From bondage to spiritual faith; From spiritual faith to great courage; From courage to liberty; From liberty to abundance; From abundance to complacency; From complacency to apathy; From apathy to dependence; From dependence back into bondage.

Mengikut Sanusi, orang Melayu berada di pelbagai peringkat dan masih perlu pembelaan dan diperjuangkan.

Ayuh kita fikirkan pula keadaan mereka yang tidak perlu pembelaan?

Ada yang sudah mewah dan kini leka. Ramai sudah ambil sikap tidak peduli kepada nasib bangsa dan perjuangan bangsa yang memberi kemewahan dan kejayaan kepada mereka.

Ramai pula dalam masyrakat sudah di tahap pergantungan dalam pelbagai rupa. Mereka rela lakukan apa saja untuk jalan mudah ke arah kemewahan dan kuasa. Pembohongan, pengkhianatan, pencurian, dan apa saja dilakuakan untuk demi kepentingan diri, keluarga – anak dan menantu, dan sahabat dan kroni.

Mereka ini yang akan membawa kita kembali semula kepada penjajahan dan penghambaan. Abdullah Badawi telah membawa kita ke keadaan demikian dalam masa singkat 4 tahun.

Adakah peralihan dalam dua tahun itu sesuai?

Mandat habis akhir tahun di dalam waktu tambahan. Apahak Presiden untuk menyerahkan pada masa yang dia tidak ada mandat lagi. Alangkah pelik UMNO melakukan kita .

Adakah Abdullah seorang yang berkebolehan?

Dia diserahkan kuasa dengan negara sudah dipulihkan. Dia hanya melakukan pembinasaan. Tidak dapat kuasai pentadbiran, lemah, leka/tidor dan mudah dipengaruhi.

Adakah ini satu penyelesaian dengan keadaan negara, bangsa dan parti serta tekanan pembangkang dan tuntutan masyarakat?

Demi menjaga hati, kita mengenepikan kepentingan parti, halatuju perjuangan dan kepentingan bangsa, negara, agama dan parti.

Dalam keadaan yang sangat kritikal kita masih mah mencari jalan tengah dan menangguh2 lagi. Kita sudah tidak ada masa.

Demi tatasusila dan adab, kenapa Imam yang tidak diterima makmum mahu lagi kekal? Margret Tatcher boleh turun bila akarumbi sudah tidak mahu walaupun mahu dapat 60% undi?

Pak Lah seperti seorang yang gila kuasa. Bukankah tidak ada adab susila Melayu orang yang tidak tahu merendah diri, bersikap ego dan menolak kehendak akarumbi parti dan rakyat?

Bolehkah parti dipulih dalam dua tahun lagi dengan masa lebih kurang dua tahun setengah?

Orang yang tidak tahu dan telah membinasakan ekonomi tidak boleh diharap menghidupkan kembali.

Lame duck hanya siapkan kerja yang ada. Reform tidak boleh dilakuakn oleh seorang PM lame duck tetapi oleh pemimpin yang mahu kekal. Sepatutnya dalam 100 hari sudah cukup masa untuk memahami, selepas itu sepatutnya tindakan dan penyampaian.

Dalam 4 tahun, tidak ada apa2 signifikan yang telah dapat dilakukan! Dia tidak boleh diberi lagi masa.

Persidangan UMNO Cawangan 17 Julai ke 24 Ogos. Bahagian 9 Oktober - 9 November. Agong 16-20 Disember.

Fikirkan apa yang dikata sebelum pergi bersidang.

Sedia berjuang. Tentangi kekangan. Hilangkan ketakutan. Rungkaikan pergantungan.

Berani lakukan perubahan!

Bersuara. Sebarang manipulasi ditentang habis-habisan. Usul diguna untuk nyatakan pendirian. Undi diguna dengan penuh kebijaksanaan dan keberanian.

Zainal A. Kasim said...

Salam Datuk,

Terima kasih kerana melawat blog saya. Semoga berjaya dengan pameran GITN hujung bulan ini.

http://c-bok.blogspot.com

Anonymous said...

Dengan begitu ramai yang mahu bertanding Naib Presiden adakah itu bermaksud Naib2 Presiden yang ada sudah dianggap gagal berfungsi atau perlu dinaikkan pangkat lagi ?? Kedua dua sebab tersebut adalah relevan.

Adalah lebih bermaruah Muhyiddin dan Ali rustam tewas di pertandingan Timbalan Presiden daripada dilantik semula sebagai Naib Presiden yang hilang wibawa. Apatah lagi kalau tewas...

Begitu juga dengan Rais Yatim yang dianggap begitu senior dan berpotensi untuk ke Timbalan Prresiden, wajar menawarkan diri kerana dia sudah tidak selamat di bahagiannya sendiri.

UMNO tanpa Dolah dan Najib bukanlah sesuatu yang pelik, dua nakhoda ini sudah terlalu tua dengan masalah masing2. Negara memerlukan suasana politik yang lebih segar dan berwajah baru. Muhyidin/Rais/Ku Li/Khaled Nordin adalah di antara yang mampu mengisinya - kluangman

farzain said...

Utk menggesa melakukan perubahan utk orang yang tak buat erja dan belum dapat kuasa memanglah senang... Cuba duduk jadi pemimpin baruu tahu susah macam mana sebenarnya nak mentadbir rakyat berbilang bangsa macam Malaysia ni. Nak pulak orang Melayu yang dah biasa dimanja dan tepu dengan perangai dan sikap masing2. Buat pembangunan dan pemodenan memang senang, tapi siapa nak bertanggunjawab dan berani membuat perubahan2 utk pembangunan manusia, orang Melayu an Islam itu sendiri?

Jeffri said...

Saya setuju dengan farzain.. Rata2 masyarakat sekarang hanya nampak pembangunan dan pemodenan teknologi (fizikal) tetapi lupa kepada pembangunan insan seperti yang diterapkan oleh Pak Lah. Tak ramai yang sedar perkara ni. Sebab itulah ramai yang membezakan kepimpinan Pak Lah dan Tun Dr M. Tun Dr M lebih tertumpu pada pembangunan dan teknologi tetapi mengabaikan pembangunan insan. Tidak seperti Pak Lah.

Anonymous said...

Jeffri said...
....Tun Dr M. Tun Dr M lebih tertumpu pada pembangunan dan teknologi tetapi mengabaikan pembangunan insan. Tidak seperti Pak Lah.
...................................

Elok Jeffri beri beberapa contoh pembangunan insan yang dibuat oleh Dolah, jangan terlupa bahawa apa yang selalu disebut Dolah (bina insan) hanya dibibir..hasilnya, mana ?

Adakah Islam hadhari itui satu contohnya ? Bagaimana pula salah laku moral Dolah, raba Michele Yeoh, cakap bohong, tidur dalam meeting..itu contoh bina insan yang baik ??? - kluangman

FireTree said...

well well, those who want something will propose a plan thinking it will work for them, and then oppose that plan when it's not turning out that way. Fat surprises there. "for the good of the party" konon. I see it as a good thing, what the PM did. A change of leadership at this point isn't something our country can handle right now, what more Najib is under siege from his political arch-nemesis. Give AAB another 2 years to try to clean this up and leave the country in a state as best he could to his successor. it's not all gloom doom, and he's not single handedly responsible. his promise of ACA, he's taking positive steps to fulfill them now.

Anonymous said...

I am really sick with what is going on....couldn't this people settle peacefully? It is affecting the business side of things as my clients are all reluctant to start projects due to political uncertainties....

I guess this is what happens when political struggles are in reality power struggles and it is about money and lots of it.

Keturunan Jebat

Anonymous said...

Farzain,

I have nothing against pembangunan insan tapi biarlah seimbang. Sekarang ni pembangnan insan tak ada taqwa tu sebab kucar kacir.

Keturunan Jebat

Da Real Deal said...

Ku Li is the only one who can clean up UMNO.

Unfortunately, the grassroots' minds have been poisoned by Abdullah's predecessor by making them think that any contest for the top post will split the party.
After that, the quota system was introduced under the same man that the people on the ground feel that it's too tiresome to fight hard enough even if it's to save the party.

This chaos in UMNO is all attributed to Dr Mahathir. He is like Bush that destroyes Iraq without having an exit plan for his troops.

The Bloke he chose is useless, the bloke he chose to replace the first useless bloke is a coward.

I hope Tun refrains from naming Tengku Razaleigh as a possible successor. All his picks have been horrible and known losers.